HE 209/2026 vpIn progressSubmitted 1 Oct 2026

Reforming tax rules for investment funds

Act amending sections 10 and 20 a of the Income Tax Act and for related acts

The requirement that a foreign investment fund be contractual in form is removed from tax exemption and replaced with a condition that the fund be exempt from tax in its home state. At the same time, establishing European long-term investment funds in Finland will be made easier by also allowing ordinary retail investors as unitholders.

Status
In progress
Submitted
1 Oct 2026
Latest event
7 Oct 2026
Votes
0

What is proposed

Income tax and withholding tax exemption for a foreign investment fund or special investment fund would no longer require a contractual form, allowing corporate-form funds to qualify for tax exemption as well. A new condition would be enacted requiring the foreign fund to be tax-exempt, de facto tax-exempt, or tax-transparent in its home state. In addition, European long-term investment funds (ELTIFs) would no longer be subject to the requirement that all unitholders must be professional investors, and the Withholding Tax Act would be clarified so that the dividend tax exemption under the Parent-Subsidiary Directive does not apply to profit shares distributed by the fund.

What it means

The change brings national legislation into line with rulings of the Court of Justice of the European Union and clarifies the tax treatment of foreign funds. Easing the regulation of ELTIF funds removes tax obstacles and encourages the establishment in Finland of funds investing in long-term assets also for retail investors. The reform will require some foreign operators to provide more detailed documentation than before regarding taxation in their home state. The changes are intended to apply from the taxation carried out for 2027 and to income paid on or after 1 January 2027.

How Parliament voted

Consideration is ongoing: Parliament has not yet voted on the bill in plenary.

Stages of consideration

The bill's path from the preliminary debate to the decision, as recorded by Parliament.

  1. 1 Oct 2026Eduskuntakäsittelyn vireilletulo · Valtiovarainministeriö
  2. 7 Oct 2026Lähetekeskustelu · Täysistunto

Decisions by law proposal3

  • 1Laki tuloverolain 10 ja 20 a §:n muuttamisesta
  • 2Laki rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta
  • 3Laki ennakkoperintälain 9 §:n muuttamisesta

Proposed law text

The law proposals in the bill as the Government presented them. The final act may differ after committee consideration.

The law text is shown in Finnish or Swedish from Parliament's official documents; it is not translated into English.

1.Laki tuloverolain 10 ja 20 a §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan tuloverolain (1535/1992) 10 §:n 9 kohta ja 20 a §, sellaisena kun niistä on 20 a § laissa 528/2019, seuraavasti:

10 §Suomesta saatu tulo

Suomesta saatua tuloa on muun ohessa:

9) suomalaisen sijoitusrahaston ja erikoisijoitusrahaston voitto-osuus sekä suomalaisesta henkilöstörahastosta saatu rahasto-osuus ja ylijäämä;

20 a §Sijoitusrahasto, erikoissijoitusrahasto ja alarahasto

Sijoitusrahastolain 1 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu sijoitusrahasto tai sitä vastaava rekisteröintivaltiossaan verovapaa, käytännössä verovapaa tai läpivirtaava ulkomainen avoin sijoitusrahasto, jolla on vähintään 30 osuudenomistajaa, on tulon perusteella suoritettavasta verosta vapaa.

Mitä 1 momentissa säädetään sijoitusrahaston verovapaudesta, sovelletaan myös vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 2 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitettuun erikoissijoitusrahastoon ja sitä vastaavaan ulkomaiseen, rekisteröintivaltiossaan verovapaaseen, käytännössä verovapaaseen tai läpivirtaavaan erikoissijoitusrahastoon, jos rahasto on avoin ja sillä on vähintään 30 osuudenomistajaa.

Jos 2 momentissa tarkoitetulla erikoissijoitusrahastolla on vähemmän kuin 30 osuudenomistajaa tai erikoissijoitusrahastoa ei voida pitää avoimena, verovapauden edellytyksenä on lisäksi, että:

1) erikoissijoitusrahasto jakaa osuudenomistajilleen vuosittain vähintään kolme neljäsosaa tilikauden voitostaan pois lukien realisoitumattomat arvonmuutokset;

2) erikoissijoitusrahaston pääoma on vähintään kaksi miljoonaa euroa; ja

3) erikoissijoitusrahaston osuudenomistajat ovat vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 16 a luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla ammattimaisia sijoittajia tai niihin rinnastettavia varakkaita yksityishenkilöitä.

Vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 2 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitetun erikoissijoitusrahaston tai sitä vastaavan ulkomaisen rekisteröintivaltiossaan verovapaan, käytännössä verovapaan tai läpivirtaavaan erikoissijoitusrahaston, joka sijoittaa varojaan pääasiallisesti kiinteistöihin ja kiinteistöarvopapereihin mainitun lain 16 a luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla, verovapauden edellytyksenä on, että se jakaa osuudenomistajilleen vuosittain vähintään kolme neljäsosaa tilikauden voitostaan pois lukien realisoitumattomat arvonmuutokset.

Muualla kuin Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa rekisteröidyn ulkomaisen sijoitusrahaston ja erikoissijoitusrahaston verovapauden edellytyksenä on lisäksi, että Suomella on rahaston rekisteröintivaltion kanssa sopimus tietojenvaihdosta veroasioissa ja että rahaston rekisteröintivaltiolta saadaan riittävät tiedot verotuksen toimittamiseksi ja verotuksen oikeellisuuden varmistamiseksi. Lisäksi ulkomaisen sijoitusrahaston tulee olla perustettu rekisteröintivaltionsa yhteissijoitusyrityksiä koskevan lainsäädännön mukaan ja ulkomaisen erikoissijoitusrahaston tulee olla perustettu rekisteröintivaltionsa vaihtoehtorahaston hoitajista annettua lakia vastaavien säännösten mukaisesti.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, sovelletaan myös:

1) toimintansa aloittaneeseen sijoitusrahastoon ja erikoissijoitusrahastoon, jossa 30 osuudenomistajan vähimmäisvaatimus ei ole ensimmäisen vuoden aikana ehtinyt vielä täyttyä ja joka ei ole syntynyt sulautumisessa tai jakautumisessa;

2) sellaiseen sijoitusrahastoon ja erikoissijoitusrahastoon, joissa osuudenomistajien lukumäärä on väliaikaisesti laskenut pienemmäksi kuin 30, jos rahastoyhtiö on ryhtynyt sijoitusrahastolain 19 luvun 7 §:ssä tarkoitettuihin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi tai rahasto lakkautetaan.

Jos sijoitusrahasto tai erikoissijoitusrahasto koostuu yhdestä tai useammasta alarahastosta, sovelletaan alarahastoon, mitä sijoitusrahastosta tai erikoissijoitusrahastosta säädetään.

Sijoitusrahaston tai erikoissijoitusrahaston katsotaan olevan tätä pykälää sovellettaessa läpivirtaava, jos sen tuloja, menoja, voittoja ja tappioita kohdellaan rahaston rekisteröintivaltion verotuksessa kuin ne kertyisivät tai kuuluisivat suoraan rahaston osuudenomistajille näiden osuuksien suhteessa. Sijoitusrahaston tai erikoissijoitusrahaston katsotaan olevan tätä pykälää sovellettaessa käytännössä verovapaa, jos rahasto ei siihen sovellettavan sijoittajille jaetun tuoton vähennyskelpoisuuden tai muun vastaavan erityissääntelyn perusteella tosiasiallisesti maksa tulostaan veroa rekisteröintivaltiossaan.

Edellä 3 momentin 1 kohdassa ja 4 momentissa säädetyn erikoissijoitusrahaston voitonjakoa koskevan edellytyksen katsotaan täyttyvän myös, jos rahaston rekisteröintivaltiossa kolme neljäsosaa erikoissijoitusrahaston voitosta, pois lukien realisoitumattomat arvonmuutokset, katsotaan vuosittain jaetuksi tai otetaan vuosittain huomioon tosiasiassa jaetun voiton tavoin tulona osuudenomistajien verotuksessa.

Jos 3 momentissa tarkoitetulle erikoissijoitusrahastolle on myönnetty lupa eurooppalaisista pitkäaikaissijoitusrahastoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2015/760 mukaisesti, siihen ei sovelleta mainitun momentin 3 kohdassa säädettyä edellytystä.

§

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2027 toimitettavassa verotuksessa.

2.Laki rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain (627/1978) 3 §:n 2, 6 ja 10 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 3 §:n 2 momentti laissa 1402/2014, 6 momentti laissa 532/2016 ja 10 momentti laissa 529/2019, seuraavasti:

3 §

Osuuskunnasta saadusta tuloverolain 33 e §:ssä ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain (360/1968) 6 d §:ssä tarkoitettuun ylijäämään, sijoitusrahaston ja erikoissijoitusrahaston voitto-osuuteen, tuloverolain 31 §:n 5 momentissa tarkoitettuun sijaisosinkoon sekä mainitun lain 33 a, 33 b ja 33 f §:ssä ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 6 a ja 6 d §:ssä tarkoitetusta vapaan oman pääoman rahastosta saatuun osinkoon tai ylijäämänä pidettävään varojenjakoon sekä verotusmenettelystä annetun lain 29 §:ssä tarkoitettuun peiteltyyn osinkoon ja mainitun lain 31 §:n nojalla lisätyn tulon määräiseen etuun, jonka osakas saa hyväkseen, sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään osingosta.

Lähdeveroa ei ole suoritettava eri jäsenvaltioissa sijaitseviin emo- ja tytäryhtiöihin sovellettavasta yhteisestä verojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2011/96/EU, jäljempänä emo- ja tytäryhtiödirektiivi , 2 artiklassa tarkoitetun yhtiön toiselle mainitussa artiklassa tarkoitetulle yhtiölle maksettavasta osingosta, jos viimeksi mainittu yhtiö omistaa välittömästi vähintään kymmenen prosenttia osingon maksavan yhtiön pääomasta.

Lähdeveroa ei ole suoritettava osingosta, joka maksetaan tuloverolain 20 a §:ssä säädetyt verovapauden edellytykset täyttävälle kotimaista sijoitusrahastoa tai erikoissijoitusrahastoa vastaavalle ulkomaiselle rahastolle. Lisäksi edellytyksenä on, että osingon saaja esittää Verohallinnolle selvityksen verovapauden edellytysten täyttymisestä.

§

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lakia sovelletaan tuloon, joka maksetaan 1 päivänä tammikuuta 2027 tai sen jälkeen.

3.Laki ennakkoperintälain 9 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan ennakkoperintälain (1118/1996) 9 §:n 5 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1499/2011, seuraavasti:

9 §Ennakonpidätysvelvollisuus

Sijoitusrahastolain (213/2019) nojalla Suomeen perustettua sijoitusrahastoa hallinnoiva rahastoyhtiö ja vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) nojalla Suomeen perustettua erikoissijoitusrahastoa hallinnoiva vaihtoehtorahastojen hoitaja on velvollinen toimittamaan ennakonpidätyksen hallinnoimansa sijoitusrahaston tai erikoissijoitusrahaston voitto-osuuksista.

§

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Lakia sovelletaan voitto-osuuteen, joka maksetaan 1 päivänä tammikuuta 2027 tai sen jälkeen.

Main content of the bill (official)
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi tuloverolakia, rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annettua lakia sekä ennakkoperintälakia. Esityksen mukaan sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verotusta koskevaa sääntelyä muutettaisiin. Tuloverolain sijoitusrahastojen ja erikoissijoitusrahastojen verovapauden edellytyksiä koskevaa sääntelyä muutettaisiin Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön takia siten, ettei ulkomaisen rahaston verovapauden edellytyksenä olisi rahaston sopimusperusteisuus. Verovapauden edellytykseksi asetettaisiin kuitenkin se, että rahasto on rekisteröintivaltiossaan verovapaa, läpivirtaava tai käytännössä verovapaa. Lisäksi tiettyjen rahastojen verovapauden edellytyksenä olevan voitonjakovelvollisuuden sisältöä täsmennettäisiin. Eurooppalaisena pitkäaikaissijoitusrahastona markkinoitavan erikoissijoitusrahaston verovapauden edellytyksiä muutettaisiin siten, ettei verovapauden edellytyksenä enää olisi se, että kaikki rahaston osuudenomistajat ovat ammattimaisia sijoittajia. Rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annettua lakia täsmennettäisiin siten, ettei rahaston saaman osingon lähdeverovapauden edellytyksenä olisi rahaston sopimusperusteisuus. Lisäksi täsmennettäisiin rahaston jakaman voiton lähdeverotukseen liittyviä säännöksiä niin, että voitto-osuuteen ei sovelleta emotytäryhtiödirektiiviin perustuvaa osinkojen lähdeverovapautta. Lakeihin tehtäisiin myös eräitä teknisluonteisia tarkistuksia. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian ja niitä sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2027 toimitettavassa verotuksessa.

The summary and title were produced with AI on 8 Oct 2026. They are not official documents – check the details in the original bill. The title and summaries are machine translations of the Finnish AI summaries. Speeches and quotations are always shown in their original language.