HE 209/2026 vpUnder behandlingÖverlämnad 1.10.2026

Reform av placeringsfondernas skatteregler

Lag om ändring av 10 och 20 a § i inkomstskattelagen och till lagar som har samband med den

Kravet på att en utländsk placeringsfond ska vara avtalsbaserad slopas för skattefrihet och ersätts med ett villkor om att fonden är skattefri i sin hemstat. Samtidigt underlättas etableringen av europeiska långsiktiga investeringsfonder i Finland genom att även vanliga icke-professionella investerare tillåts som andelsägare.

Status
Under behandling
Överlämnad
1.10.2026
Senaste händelse
7.10.2026
Omröstningar
0

Vad som föreslås

Inkomst- och källskattefriheten för en utländsk placeringsfond eller specialplaceringsfond förutsätter inte längre att fonden är avtalsbaserad, vilket innebär att även fonder i bolagsform kan bli skattefria. Som nytt villkor föreskrivs att den utländska fonden är skattefri, i praktiken skattefri eller skattemässigt transparent i sin hemstat. Dessutom slopas kravet på att alla andelsägare i en europeisk långsiktig investeringsfond (ELTIF) ska vara professionella investerare, och källskattelagen preciseras så att moder- och dotterbolagsdirektivets skattefrihet för utdelning inte tillämpas på vinstutdelningar från fonden.

Vad det betyder

Ändringen anpassar den nationella lagstiftningen till EU-domstolens avgöranden och förtydligar skattebehandlingen av utländska fonder. Den lättade regleringen för ELTIF-fonder undanröjer skattehinder och uppmuntrar till att grunda fonder i Finland som investerar i långsiktiga objekt även för privata investerare. För vissa utländska aktörer förutsätter reformen i fortsättningen mer detaljerade utredningar än tidigare om beskattningen i deras hemstat. Ändringarna ska tillämpas från och med den beskattning som verkställs för år 2027 och på inkomster som betalas från och med den 1 januari 2027.

Så röstade riksdagen

Behandlingen pågår: riksdagen har ännu inte röstat om propositionen i plenum.

Behandlingens skeden

Propositionens väg från remissdebatt till beslut, så som riksdagen har antecknat den.

  1. 1.10.2026Eduskuntakäsittelyn vireilletulo · Valtiovarainministeriö
  2. 7.10.2026Lähetekeskustelu · Täysistunto

Beslut per lagförslag3

  • 1Laki tuloverolain 10 ja 20 a §:n muuttamisesta
  • 2Laki rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta
  • 3Laki ennakkoperintälain 9 §:n muuttamisesta

Föreslagen lagtext

Lagförslagen i propositionen så som regeringen lade fram dem. Den slutliga lagen kan avvika från detta efter utskottsbehandlingen.

1.Lag om ändring av 10 och 20 a § i inkomstskattelagen

I enlighet med riksdagens beslut ändras i inkomstskattelagen (1535/1992) 10 § 9 punkten och 20 a §, av dem 20 a § sådan den lyder i lag 528/2019, som följer:

10 §Inkomst som förvärvats i Finland

Inkomst som förvärvats i Finland är bland annat

9) vinstandelar i finska placeringsfonder och specialplaceringsfonder samt fondandelar och överskott som har erhållits från finska personalfonder,

20 a §Placeringsfonder, specialplaceringsfonder och delfonder

En placeringsfond som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 2 punkten i lagen om placeringsfonder eller en motsvarande utländsk öppen placeringsfond, som i sin registreringsstat är skattefri, i praktiken skattefri eller transparent och som har minst 30 andelsägare, är fri från skatt på inkomst.

Vad som i 1 mom. föreskrivs om placeringsfonders skattefrihet tillämpas även på specialplaceringsfonder som avses i 2 kap. 1 § 2 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder och på motsvarande utländska specialplaceringsfonder som i sin registreringsstat är skattefria, i praktiken skattefria eller transparenta, under förutsättning att de är öppna och har minst 30 andelsägare.

Om en specialplaceringsfond som avses i 2 mom. har färre än 30 andelsägare eller den inte kan anses vara öppen, krävs för frihet från skatt dessutom att

1) specialplaceringsfonden varje år till fondandelsägarna delar ut minst tre fjärdedelar av vinsten för räkenskapsperioden med undantag för icke-realiserade värdeförändringar,

2) specialplaceringsfondens kapital uppgår till minst två miljoner euro, och

3) specialplaceringsfondens andelsägare är professionella investerare eller med sådana jämförbara förmögna enskilda personer på det sätt som anges i 16 a kap. 4 § i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Ett villkor för att en specialplaceringsfond enligt 2 kap. 1 § 2 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller en motsvarande utländsk specialplaceringsfond som i sin registreringsstat är skattefri, i praktiken skattefri eller transparent och som huvudsakligen investerar sina tillgångar i fastigheter och fastighetsvärdepapper på det sätt som avses i 16 a kap. 4 § i den lagen ska vara fri från skatt är att fonden varje år till fondandelsägarna delar ut minst tre fjärdedelar av vinsten för räkenskapsperioden med undantag för icke realiserade värdeförändringar.

För en utländsk placeringsfond eller specialplaceringsfond registrerad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet krävs dessutom för skattefrihet att Finland och fondens registreringsstat har ingått ett avtal om utbyte av information i skatteärenden och att tillräckliga uppgifter fås från fondens registreringsstat för att beskattningen ska kunna verkställas och en korrekt beskattning säkerställas. Dessutom ska en utländsk placeringsfond vara inrättad enligt registreringsstatens lagstiftning om fondföretag och en utländsk specialplaceringsfond enligt det regelverk i registreringsstaten som motsvarar lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Det som föreskrivs i 1 och 2 mom. tillämpas också på

1) en placeringsfond eller specialplaceringsfond som har inlett sin verksamhet trots att kravet om minst 30 andelsägare ännu inte har hunnit uppfyllas under det första året och fonden inte har uppkommit genom en fusion eller en delning,

2) en sådan placeringsfond eller specialplaceringsfond där antalet andelsägare tillfälligt har sjunkit under 30, om fondbolaget har skridit till åtgärder som avses i 19 kap. 7 § i lagen om placeringsfonder för att avhjälpa situationen eller om fonden upplöses.

Om placeringsfonden eller specialplaceringsfonden består av en eller flera delfonder, tillämpas på delfonderna vad som föreskrivs om placeringsfonder och specialplaceringsfonder.

Placeringsfonden eller specialplaceringsfonden anses vid tillämpningen av denna paragraf vara transparent, om dess inkomster, utgifter, vinster och förluster i beskattningen i fondens registreringsstat behandlas som om de direkt skulle inflyta eller tillhöra fondens andelsägare i förhållande till deras andelar. Placeringsfonden eller specialplaceringsfonden anses vid tillämpningen av denna paragraf i praktiken vara skattefri, om fonden på basis av avdragsgillheten för avkastning som delas ut till investerare eller andra särskilda bestämmelser som tillämpas på den, de facto inte betalar skatt på sin inkomst i registreringsstaten.

Kravet på en specialplaceringsfonds vinstutdelning enligt 3 mom. 1 punkten och 4 mom. anses vara uppfyllt också om tre fjärdedelar av specialplaceringsfondens vinst, exklusive icke-realiserade värdeförändringar, i fondens registreringsstat årligen anses vara utdelad eller på samma sätt som den faktiskt utdelade vinsten årligen beaktas som inkomst vid beskattningen av andelsägarna.

Om den specialplaceringsfond som avses i 3 mom. har beviljats tillstånd i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/760 om europeiska långsiktiga investeringsfonder, ska det villkor som anges i 3 punkten i det momentet inte tillämpas på specialplaceringsfonden.

§

Denna lag träder i kraft den 20 .

Lagen tillämpas första gången vid beskattningen för 2027.

2.Lag om ändring av 3 § i lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst

I enlighet med riksdagens beslut ändras i lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst (627/1978) 3 § 2, 6 och 10 mom., sådana de lyder, 3 § 2 mom. i lag 1402/2014, 3 § 6 mom. i lag 532/2016 och 3 § 10 mom. i lag 529/2019, som följer:

3 §

På i 33 e § i inkomstskattelagen och i 6 d § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (360/1968) avsett överskott från ett andelslag, vinstandel av placeringsfond och specialplaceringsfond, i 31 § 5 mom. i inkomstskattelagen avsedd dividendersättning samt i 33 a, 33 b och 33 f § i nämnda lag och i 6 a och 6 d § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet avsedd utbetalning av medel som ska betraktas som dividend eller överskott och som gjorts från en fond som hänförs till det fria egna kapitalet samt i 29 § i lagen om beskattningsförfarande avsedd förtäckt dividend och enligt 31 § i den lagen bestämd förmån till delägare i form av förhöjd inkomst tillämpas vad som i denna lag bestäms om dividend.

Källskatt ska inte betalas på dividend som betalas till ett sådant bolag som avses i artikel 2 i rådets direktiv 2011/96/EU om ett gemensamt beskattningssystem för moderbolag och dotterbolag hemmahörande i olika medlemsstater, nedan moder- och dotterbolagsdirektivet , av ett annat sådant bolag som avses i nämnda artikel, om det sistnämnda bolaget direkt innehar minst tio procent av kapitalet i det bolag som betalar dividenden.

Källskatt ska inte betalas på dividend som betalas till en utländsk fond som motsvarar en finsk placeringsfond eller specialplaceringsfond och som uppfyller de villkor för skattefrihet som anges i 20 a § i inkomstskattelagen. Dessutom förutsätts det att dividendtagaren för Skatteförvaltningen lägger fram en utredning om att villkoren för skattefrihet är uppfyllda.

§

Denna lag träder i kraft den 20 .

Lagen tillämpas på inkomst som betalas den 1 januari 2027 eller därefter.

3.Lag om ändring av 9 § i lagen om förskottsuppbörd

I enlighet med riksdagens beslut ändras i lagen om förskottsuppbörd (1118/1996) 9 § 5 mom., sådant det lyder i lag 1499/2011, som följer:

9 §Skyldighet att verkställa förskottsinnehållning

Ett fondbolag som förvaltar placeringsfonder som inrättats i Finland med stöd av lagen om placeringsfonder (213/2019) och en förvaltare av alternativa investeringsfonder som förvaltar specialplaceringsfonder som inrättats i Finland med stöd av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder (162/2014) är skyldiga att verkställa förskottsinnehållning på vinstandelar i en placeringsfond eller specialplaceringsfond som de förvaltar.

§

Denna lag träder i kraft den 20 .

Lagen tillämpas på vinstandelar som betalas den 1 januari 2027 eller därefter.

Propositionens huvudsakliga innehåll (officiellt)
I denna proposition föreslås det att inkomstskattelagen lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst och lagen om förskottsuppbörd ändras. Det föreslås ändringar i bestämmelserna om beskattning av placeringsfonder och specialplaceringsfonder. De bestämmelser i inkomstskattelagen där det föreskrivs om villkoren för skattefrihet för placeringsfonder och specialplaceringsfonder ska ändras på grund av Europeiska unionens domstols rättspraxis så att ett villkor för en utländsk fonds skattefrihet inte ska vara att fonden är avtalsbaserad. Ett villkor för skattefrihet ska dock vara att fonden i registreringsstaten är skattefri, transparent eller i praktiken skattefri. Dessutom preciseras innehållet i den skyldighet till vinstutdelning som utgör ett villkor för vissa fonders skattefrihet. Villkoren för skattefrihet för specialplaceringsfonder som marknadsförs som europeiska långsiktiga investeringsfonder ändras så att ett villkor för skattefrihet inte längre är att alla andelsägare i fonden är professionella investerare. Lagen om beskattning av begränsat skattskyldig för inkomst preciseras så att ett villkor för källskattefrihet på dividend som fonden får inte ska vara att fonden är avtalsbaserad. Dessutom preciseras bestämmelserna om källskatt på vinst som delas ut av fonden så att den källskattefrihet på dividender som grundar sig på moder- och dotterbolagsdirektivet inte tillämpas på vinstandelen. I lagarna görs även vissa tekniska ändringar. De föreslagna lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt och de tillämpas första gången vid beskattningen för 2027.

Sammanfattningen och rubriken har tagits fram med AI 8.10.2026. De är inte officiella dokument – kontrollera detaljerna i den ursprungliga propositionen. Propositionens titel och huvudsakliga innehåll kommer från riksdagens officiella svenskspråkiga handling. Rubriken och sammanfattningarna är maskinöversättningar av de finskspråkiga AI-sammanfattningarna. Anföranden och citat visas alltid på originalspråket.